SP: Geen geld Randstadspoor naar doorstroming auto

9 december 2013

SP: Geen geld Randstadspoor naar doorstroming auto

De SP verzet zich tegen het plan om geld bestemd voor Randstadspoor in te zetten voor de doorstroming van het autoverkeer in Amersfoort. In de Statenvergadering van 9 december diende de SP een motie in om het te gebruiken waar het voor is: het Openbaar Vervoer en de fiets.

Het idee van GS - en het Amersfoortse college van B&W - is om de spoorkruising op de Barchman Wuytierslaan ongelijkvloers te maken. Reden: de vele files.

SP-Statenlid Ad Meijer: "Voor drie minuten tijdwinst voor de automobilist in de spits, ligt er een plan van in totaal 67,1 miljoen. Dit terwijl er nog tal van projecten in het OV zijn die op de lange baan zijn geschoven en er nieuwe alternatieven in de steigers staan, bijvoorbeeld van De Kracht van Utrecht, die wél bijdragen aan de doelen van deze centen."

Westelijke ontsluiting Amersfoort

In de motie vroeg de SP de alternatieven serieus te onderzoeken in plaats van mee te gaan in dit eentweetje tussen de gedeputeerde en zijn politieke vrienden in Amersfoort.

Behalve de Partij voor de Dieren gaven de Staten niet thuis. Meijer: "GroenLinks wordt in de door de VVD gedomineerde coalitie blijkbaar helemaal opgevreten, maar ook van D66 verbaast me met dit stemgedrag hogelijk."

Blijven bijten en vasthouden Stop de auto lobby!