SP: Ecoduct N237 De Bilt gewoon aanleggen

6 april 2013

SP: Ecoduct N237 De Bilt gewoon aanleggen

De SP is onaangenaam verrast over het voorstel van het college van Gedeputeerde Staten om de aanleg van het ecoduct Griftenstein bij De Bilt te schrappen. Alle inspanningen van de betrokken gemeentes en natuurorganisaties dreigen voor niets te zijn geweest, evenals het geld dat in de planvoorbereidingen is gaan zitten.

SP-fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: "De faunapassage zit in het coalitieakkoord, het geld is ervoor gereserveerd, de gemeentes Utrecht en De Bilt dragen hun steentje bij. Vele mensen zetten zich al jaren in om deze belangrijke schakel in de Utrechtse natuur voor elkaar te krijgen. Nu terugkrabbelen getuigt van onbehoorlijk bestuur. Volgens onze informatie heb je het over een desinvestering die oploopt tot € 50 miljoen. Intrekken dat voorstel en snel starten met de aanleg, wat de SP betreft." Beoogde lokatie ecoduct Griftenstein

Het statenvoorstel wordt behandeld in de commissie Ruimte, Groen en Water van 8 april. Het zal de SP benieuwen wat de houding van GroenLinks gaat zijn. Mineur: "Als GroenLinks ook dit weer slikt, dan blijft er geen spaan heel van hun inbreng in deze coalitie. Het zou echt niet uit te leggen zijn. Ik reken er dan ook vast op dat we ze aan onze zijde zullen vinden om dit van tafel te krijgen."