SP: besluit nieuwe OV-concessie overdragen naar Provincie

12 maart 2012

SP: besluit nieuwe OV-concessie overdragen naar Provincie

Afgelopen week werd bekend dat het Bestuur Regio Utrecht per 1 januari 2013 wordt opgeheven. Onder meer de verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer in de regio komt daarmee bij de Provincie te liggen. De nu lopende concessie aan Connexxion eindigt in december 2013, ruim 11 maanden na de opheffing van het BRU. De SP vindt dat nu moet worden begonnen met de overdracht van de taken van het BRU en heeft daarover vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

SP-Statenlid Ad Meijer: "De procedure en de beslissing over de nieuwe concessie moeten naar de Provincie wordt overgeheveld, want die is ook verantwoordelijk voor de uitvoering in de jaren erna. Het BRU bestaat dan immers niet meer. Daarbij komt dat het BRU ten overvloede heeft aangetoond niet in staat te zijn de procedure voor aanbesteding in goede banen te leiden."

De SP is het niet vaak eens met het kabinet Rutte, maar wat het BRU betreft zijn we voor één keer wel blij met die club. Met dit kabinetsbesluit komt er eindelijk een eind aan dit ondemocratisch gedrocht.

Dat laatste was gedeputeerde van Lunteren met ons eens. "Verkeers- en vervoerstaken moeten daarom in principe bij de Provincie komen te liggen. Dat hebben de Staten ook altijd gewild", waren zijn exacte woorden. Hij geeft echter de voorkeur aan goed overleg met het BRU, zeker totdat de voorstellen tot opheffing zijn aangenomen in de Tweede Kamer.

Het zou wel eens kunnen zijn dat er dan erg weinig tijd over is om de zaken fatsoenlijk te regelen.