Omvang bedrijventerrein Soest wordt beperkt.

5 oktober 2009

Omvang bedrijventerrein Soest wordt beperkt.

De Raad van State heeft de provincie terug gefloten met hun beslissing over het contract met Soest voor de ontwikkeling van het Apolloterrein. Bij dit project uit de koker van Hart van de Heuvelrug was de uitwerking van het streekplan onvoldoende. De statencommissie zag vandaag een nieuw voorstel van GS, waarbij de rode contour om Soesterberg nu wel gesloten is. "Ik had gehoopt dat dit niet zo open naar buiten zou komen" wist gedeputeerde Krol te vertellen. SP-statenlid Duquesnoy had namelijk wel door dat hiermee de, door Soest zo gewilde, ongebreidelde uitbreiding van bedrijventerrein "Richelleweg" van de baan is.

"Tijdens alle discussies over de projecten Hart van de Heuvelrug en de vliegbasis Soesterberg bleef de gemeente Soest maar eisen dat er steeds meer hectare bedrijventerrein moest komen", aldus Pieter Wout Duquesnoy, "en deze discussie is nu mooi de pas afgesloten". Dat is natuurlijk een mooie bijkomstigheid van de uitspraak van de Raad van State, de SP ziet echter dat hele Hart van de Heuvelrug met zijn ondoorzichtige uitwisseling van bebouwing tegen bossen helemaal niet zitten. Wat dat betreft is er weinig verbetering, dus.